söndag 21 juni 2009

AC/DC i Göteborg

Jag, Mikael, Tidde, Magnus A, Magnus G, Camilla, Henrik och Pernilla såg AC/DC på Nya Ullevi i Göteborg. Det var första gången jag såg AC/DC live - något jag väntat på i många år. Det var en bra konsert, men jag hade nästan förväntat mig ännu mer.

Förbanden Bullet och The Answer kunde man varit utan.

Första dryga halvan av konserten var ojämn, det var lite väl många nya låtar, som inte är lika bra som så många andra av AC/DC. Det fanns dock ett antal höjdpunkter som Back in black, Dirty deeds done dirt cheap, Thunderstruck och Hells bells (som börjar med att sångaren Brian Johnson gör en lång rush för att sedan kasta sig upp i den jättelika klockan).

Flera journalister gav Let there be rock högsta betyg. Jag tycker låten är riktigt bra, men herregud vad tråkigt ett långt gitarrsolo, som gör den 15 minuter lång blir. Jag tycker alla långa solon är tråkiga - sen får gitarrister, trummisar m m vara hur skickliga som helst.

Avslutningen på konserten är dock helt lysande - You shook me all night long, T.N.T., Whole lotta Rosie (med en jättelik uppblåsbar Rosie som grenslar rock'n'roll-tåget), en magnifik Highway to hell och som avslutning For those about to rock (we salute you).

Låtar som spelades (alla)
1. Rock’n’roll train
2. Hell ain’t a bad place to be
3. Back in black
4. Big Jack
5. Dirty deeds done dirt cheap
6. Shot down in flames
7. Thunderstruck
8. Black ice
9. The jack
10. Hells bells
11. Shoot to thrill
12. War machine
13. Dog eat dog
14. Anything goes
15. You shook me all night long (se videoklipp nedan)
16. T.N.T.
17. Whole lotta Rosie
18. Let there be rock
19. Highway to hell
20. For those about to rock (we salute you)

Videoklipp med You shook me all night long

Inga kommentarer: