onsdag 20 februari 2013

Best of 2002

2002 blev ett mycket bra musikår - mest pga av 2 lysande album: Club Zebra (Ulf Lundell) och The rising (Bruce Springsteen).

Jag kommer aldrig att glömma första gången jag hörde Club Zebra. Jag bodde i Karlshamn, men skulle hem och hälsa på i Tomelilla. Jag köpte skivan och började spela den i bilen. Efter ett kort intro börjar första låten (Fem minuter). Fan va bra detta är tänkte jag. Låt 2 (Dick's spitfire) - detta är ju också riktigt bra. Låt 3 (Den stora bilden) - va ännu en. Låt 4 (Vackra Anita) - men för helvete, hur bra är denna skivan egentligen. Jag har sällan haft en bättre bilresa. Jag har alltid tyckt att Ulf Lundell är en av Sveriges absolut bästa rockartister, men ingen av hans andra skivor är i närheten av Club Zebra. Den avslutande titellåten är en kvart lång, men fullkomligt briljant. Man får gå tillbaka många år för att överhuvudtaget hitta någon skiva av någon artist som kan mäta sig med detta mästerverk.

Som om inte skivan räckte var dessutom den följande turnén något alldeles extra. Jag såg Lundell på Baltiska Hallen i Malmö. Den är den längsta konsert jag någonsin sett dittills - 4,5 timmar - och helt jävla suverän (under 2012 såg jag två konserter som var längre med Nilla Nielsen). Jag såg även en Lundell-konsert på sommaren på Christinehof utanför Tomelilla.

The Rising är också ett bra album, men mer ojämnt. Det finns några mycket bra rocklåtar, men också andra... Pogues livealbum är också mycket bra. Spotifylistan innehåller förstås många låtar med Lundell och Springsteen, men även Sheryl Crow, Cory Branan, Elders och några till.

Jag såg även bra konserter med Steve Earle (Malmö) och Thåström (Karlshamn) under året.

Bästa låtar
1 Ulf Lundell - Fem minuter
2 Ulf Lundell - St Monica
3 Bruce Springsteen - Waitin’ On a Sunny Day
4 Ulf Lundell - Fyra hjul som rullar
5 Bruce Springsteen The Rising
6 Ulf Lundell - Vackra Anita
7 Ulf Lundell - Club Zebra
8 Ulf Lundell - Dicks Spitfire
9 Bruce Springsteen - Mary’s Place
10 Sheryl Crow - Soak Up the Sun
Svenska: Ulf Lundell - Fem minuter

Bästa album
1 Ulf Lundell - Club Zebra
2 Bruce Springsteen - The Rising
3 Elders - Pass It Down
4 Powerthud - Wide
5 Steve Earle - Sidetracks
Svenska: Ulf Lundell - Club Zebra
Live: Pogues - Streams of Whiskey

Bästa konserter
1 Ulf Lundell - Baltiska Hallen, Malmö
2 Steve Earle & The Dukes - KB, Malmö
3 Thåström - Kalasturnén, Östra Piren, Karlshamn
4 Ulf Lundell - Christinehofs Slott, Tomelilla
5 Hellacopters - Kalasturnén, Östra Piren, Karlshamn

Inga kommentarer: