fredag 23 mars 2012

Lysande turnépremiär med Dan Hylander & Orkester på KB i Malmö

I fredags såg jag och Maria en lysande turnépremiär med Dan Hylander & Orkester på KB i Malmö. Min 25:e konsert med Dan Hylander bjöd på många överraskningar.

Anna Hertzman var förband. Det var första gången jag såg Anna live och hon var mycket bra. Alltid härligt att höra skånska sångerskor :)

När Dan Hylander & Orkester kom på scen var det fullt ös med en gång. Man öppnade med Aldrig för sent att bli ung, som är den bästa låten på Hylanders senaste skiva. Rock'n'roll av högsta klass som fortsatte med höjdaren Vykort vykort.

Man har lärt sig setlistan ganska bra efter 25 konserter, men under denna kväll bjöds det på flera överraskningar. Den första var Liten syster, som Dan inte spelat live sedan 80-talet. Den följdes av Och allt jag rymmer, som jag visserligen hört live tidigare, men inte många gånger.

Lite senare var det dags för Dans allra bästa låt - Bella notte har alltid varit fullkomligt lysande, så även denna kväll. Den är väl dessutom ganska oslagbar i just Malmö...

Janne Bark gjorde en bra version av Bara en man, liksom Jannike Stenlund på Längtan som ingen kan se.

Sedan var det åter dags för 2 härliga överraskningar. Jag har alltid tyckt att Turkos varit en av Dans bästa låtar och nu fick jag för första gången höra den live!!! Den följdes av Alltid inom mig, en duett med Dan och Anna Hertzman. Detta är Dans översättning av Elvis Presleys bästa låt, Always on my mind. Dan har inte spelat in den själv utan gav den till Totta Näslund, som gjort en lysande version tillsammans med Josefin Nilsson.

Men det var inte slut än... Dagens andra gäst var Calle Kristiansson som gjorde en suverän cover av Björn Afzelius Odyssevs. Denna hörde jag även i Torsås i höstas, men det är en grym låt som inte kan spelas nog. Calle stannade kvar på scen och hjälpte till under flera låtar.

Sista låtarna för extranumren är sagolik rock'n'roll - Farväl till Katalonien, Solregn, Svart kaffe och Skuggor i skymningen tillhör Dans absolut bästa.

Extranumren bjöd på ännu fler rariteter, för första gången fick vi höra Vargtimme live, under vilken speciellt Jannike Stenlund briljerar på fiol. Den följdes av ännu en Elvis-översättning... Brinner än (Burning love).

21/3 låg bara 5 dagar senare så denna fanns förstås också med på slutet.

Min 25:e Hylander-konsert är kanske inte den allra bästa (KB förra året och St Gertrud 2010 är oerhört svårslagna), men tillhör ändå topparna - inte minst tack vare nyheterna i låtlistan. Dessutom var det förstås en grymt bra spelning av hela bandet och gästartisterna.

Efter konserten pratade jag lite kort med Dan och köpte den nya live-CD/DVD:n Förscenad. Även här bjöds det på en mycket kul överraskning. Det fanns ett tack till mig både i foldern och i eftertexterna till DVD:n. Stort tack för detta - det hade jag inte förväntat mig och jag uppskattar det verkligen. Tack Dan, Janne, Jannike, Johan, Tomas, Bobby, Caroline, Nina, Mikael och Stefan. (Per Jahnkes bild)

Ikväll är det dags igen... Dan Hylander & Orkester spelar på Compagniet i Karlshamn.


Dan Hylander & Orkester
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Jannike Stenlund (Fiol, munspel, slagverk & sång)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)

Övriga musiker
Nina Åkerlund (Sång)
Caroline Melin (Sång)
Calle Kristiansson (Gitarr & sång)
Anna Hertzman (sång)
4 ungdomar som jag inte kan namnen på (sång, sång, trumpet, saxofon)


Liten syster




Bella notte




Turkos




Alltid inom mig




Vargtimme

Inga kommentarer: