tisdag 4 mars 2014

Magiskt releasegig med Nilla Nielsen i Helsingborg

Den 29 januari såg jag Nilla Nielsens releasegig på Pålsjö Mat o Bar i Helsingborg. Det var dock ingen releasespelning för en skiva utan för Nillas självbiografi "Valhajsflickan - en sann berättelse om och av en överlevare".

Nilla Nielsen är en fenomenal artist och sångerska, men hon är även så mycket mer. Nilla har skrivit Valhajsflickan under 2 år. Det är en mycket stark bok som börjar i tsunamikatastrofen i Thailand 2004. Det är en bok som fick mig att båda gråta och skratta, men det får jag skriva om en annan gång. Jag rekommenderar starkt att läsa Valhajsflickan. Med boken följer även ett soundtrack som består av 11 låtar med koppling till boken.

Köp Valhajsflickan här

Releasespelningen hölls på ett fullsatt Pålsjö Mat o Bar i Helsingborg. Det är samma plats där Nilla hade releasespelning för sitt senaste album, Så nära. Då var det en fantastisk sommarkväll i juli 2012. Nu var det en kall vinterkväll med en ruggig snöstorm utanför. Nillas värme och lycka smittade av sig på den härliga publiken och det blev en riktigt magisk kväll.

Nilla inledde med 4 låtar som finns med på soundtracket till Valhajsflickan. Allra först kom hennes mästerverk - Higher Ground. Detta var den första låt jag hörde med Nilla och den är fortfarande min största favorit. Nilla har tillägnat boken sin älskade mamma. Nilla tackar både henne och flera andra som hjälpt till på olika sätt.

Himmelen måste saknat sin ängel är tillägnad alla saknade i tsunamin. Även det är en fantastisk låt med otroligt mycket känsla. Nilla brukar bara spela den live vid speciella tillfällen och detta var verkligen ett sådant. Det var knäpptyst i lokalen och jag såg mer än en tår falla.

The Girl You Used to Know var den första låt Nilla skrev. Det handlar om saknaden efter sin pappa, som lämnade familjen och flyttade tillbaka till Danmark när Nilla var barn. Det finns en mycket stark skildring av detta och när han senare dog i boken.

The UFO Song (the Guinea Pig Song) är en up-tempo-låt som alltid får igång publiken. Nilla är mycket engagerad i djurrättsfrågor och denna härliga låt handlar om just detta. Jag hade tagit med mig kamerastativet och hade tänkt filma ett antal låtar. Det var dock så trångt om plats så stativet fick stå kvar i en hörna och jag filmade ett par låtar för hand. UFO-låten är en av dessa.

Mellan låtarna berättade Nilla både om dessa och om Valhajsflickan. Jag har sällan sett en så tyst och lyssnande publik under låtarna, men mellan var det gott om skratt och glädje. Den ibland rent magiska stämningen fick mig att tänka tillbaka på den underbara spelningarna på Galaksen i Vaerlöse, Mariakyrkan under Helsingborgsfestivalen och Nilsson's i Ängelholm.

Ain't Got Much är en sång som handlar om att dela med sig och människor Nilla mött på en av sina många resor. Jag tycker den säger ganska mycket om Nilla som person. Hon har råkat ut för mycket skit - sjukdomar, tsunaminkatastrofen, dåliga relationer m m - men upphör aldrig från att följa sitt hjärta och gå sin egen väg. Nilla är en mycket generös kvinna och en underbar vän som verkligen finns där när man behöver det. Hon är en av de personer jag beundrar allra mest.

Not Ready är en stor favorit av flera skäl. Dels är det en väldigt bra låt och Nilla spelar härligt munspel i den. Men dels för att Nilla brukar inleda med att berätta historien bakom. Man ska förstås höra den direkt från Nilla, men i korthet säger hon "jag var på date en gång med en kille och på första daten började han prata om vit klänning och bröllop - jag blev så skräckslagen att jag sprang hem och skrev den här låten".

En av kvällens starkaste ögonblick var låten Sima, vars handling finns med i boken. Sima handlar om en liten flicka som tog Nillas hand under en resa i Indien och följde henne en hel dag. Flickan hette Sima och var antingen föräldralös eller hade rymt hemifrån. Hon ville att Nilla skulle ta henne med sig hem till Sverige och bli hennes mamma. Några timmar senare försvinner Sima lika plötsligt som hon dök upp och Nilla får aldrig veta vad som hände med henne.

Inför nästa låt stannar Nilla upp för att rikta ett speciellt tack till mig. Det är lite svårt att beskriva hur glad jag blir när hon visar sådan värme och uppskattning på scen inför en fullsatt publik. Det värmer otroligt mycket och jag får nästan tårar i ögonen. När hon dessutom avslutar med att säga "jag vill därför spela en låt jag vet är Peters favorit" och sedan börjar spela Så nära, sitter jag med ett stort leende som varade resten av kvällen. Så nära är en helt fantastisk låt som jag kan lyssna på varje dag. Stort tack Nilla!!!

Nilla fortsätter med låten hon kallar sin största hit - Goldfish in a Bowl. Den handlar om att följa sitt hjärta och fanns med i soundtracket till hyllade filmen Hata Göteborg.

En annorlunda kontaktannons brukar alltid vara en publikfavorit, så även ikväll. "Är det ok med dig om jag flippar ut och dansar helt galet, om du svarar ja då kanske det är du som är det rätta valet".

Kommer inte att sova i natt är en mycket vacker kärlekslåt som var första singeln från albumet Så nära. Nilla avslutar sedan releasespelningen med Om jag var Gud för ikväll som handlar om önskan om en bättre värld.

Nilla får massor av applåder från publiken, men det är ändå inte riktigt slut. Den 29 januari är även Nillas födelsedag och hela publiken stämmer upp i "Vi gratulerar", som efter en magisk kväll blir en hyllning till en skön sångerska och numera även författare.

Efteråt vill alla prata med Nilla och jag tror inte det var någon som gick därifrån utan att ha köpt Valhajsflickan.

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)

Foto
Fotot på Nilla från Råå Strand är taget av Emelie Ohlsson


The UFO Song (the Guinea Pig Song)



Sima



Inga kommentarer: