måndag 7 januari 2013

Årets bästa julklapp!!!


Den 27 december såg jag Nilla Nielsen live för 43:e gången - 25 av dessa spelningar har jag sett under 2012. Det blev en spelning jag aldrig kommer att glömma - pga en enda låt - den bästa julklapp jag kunnat få! :)

Nilla spelade åter solo på Restaurang Edelweiss i Helsingborg. Hon spelade 4 timmar fördelat på 4 olika set. Nilla inledde med en skön version av Baby Can I Hold You (cover av Tracy Chapman), följt av den egna kanonlåten The Girl You Used To Know.

Bland de egna låtarna som spelades i början av konserten fanns även vackra Kommer inte att sova i natt, Håll mig, fenomenala Så nära och En annorlunda kontaktannons.

Bästa covers i början var Men bara om min älskade väntar (Nationalteatern), I Still Haven't Found What I'm Looking For (U2) och Ironic (Alanis Morissette).

Nilla var jättebra på munspel under Not Ready och Vänster och höger. Publiken önskade många låtar, bl a Nillas egna Jag har sett det på Facebook och Du gav mig Fantomenringen, samt Det vackraste (Cecilia Vennersten). 

Leonards Cohens låt Hallelujah har jag aldrig gillat förrän jag hörde Nilla sjunga den. Det finns få låtar hennes makalösa röst kommer till sin rätt som just i denna låten. 

Nilla spelade fler egna mästerverk som Ain't Got Much och Higher Ground samt covers som What's Up (4 Non Blondes), One Of Us (Joan Osborne), Knockin' On Heaven's Door (Bob Dylan) och Goodbye (Steve Earle / Emmylou Harris).

Jag blev glad när Nilla spelade härliga Snow Leopard efter att jag hade önskat den som julklapp. Det är en av mina största favoritlåtar med Nilla och det var länge sedan hon spelade den live senast.

Detta var ytterligare en mycket bra konsert av Nilla. Jag har visserligen sett henne ännu bättre ett antal gånger, men det finns en sak som gör att jag aldrig kommer att glömma just denna. Spelningen var nästan slut och jag hade ju redan fått en julklapp, men det skulle komma en till...

En av de första gångerna jag pratade med Nilla var efter en spelning i Kristianstad sommaren 2010. Jag köpte Nillas då nya skiva Higher Ground, som Nilla frågade om jag kunde recensera. Jag kommer också ihåg att jag bl a sa att jag sett en kanonbra låt i en kul video hon hade gjort, men som inte finns med på någon skiva. Sedan dess har jag många gånger önskat att höra Bite Me live med Nilla. Flera gånger har Nilla skrattat och sagt att det är bara jag som vet vilken låt det är, men hon har aldrig spelat den. Men på min 43:e spelning fick jag äntligen se henne spela den live!!!

Jag blev väldigt glad och överraskad. När Nilla dessutom avslutar den med att säga "God Jul Peter, den har du kämpat för i över 2 år" värmde det otroligt mycket. Stort tack härliga Nilla - den bästa julklapp jag kunnat få!!!

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)


Kommer inte att sova i natt



Hallelujah (ja, jag glömde linsskyddet...)



Snow Leopard



Bite Me


Inga kommentarer: