söndag 12 april 2015

Hyfsad konsert med Björn Afzelius låtar

Den 21 mars såg jag "Tusen bitar - en konsert med sånger om kärlek och orättvisor av Björn Afzelius" i Kalmar.

Jag har alltid gillat Björn Afzelius musik och speciellt många av låtarna från första halvan av 80-talet då han spelade tillsammans med Globetrotters. För några månader sedan såg jag att ett par av musikerna i Globetrotters (Per Melin och Olle Nyberg) skulle ge sig ut på turné under våren och spela Afzelius låtar. Jag köpte tidigt biljett även om priset var ganska saftigt (495 kr) och det hade ganska många andra också gjort då Kalmarsalen var ganska välfylld.

Konserten började med Sång till friheten som var sådär. Den följdes upp av en mycket bra och rockig version av Bella Donna. Sedan några mindre bra låtar.

Hela konserten var ganska ojämn. Per Melin är en mycket bra trummis. Olle Nyberg är bra på klaviatur. Patrik Lundström är en bra gitarrist och sjunger även en del av låtarna ganska bra. Mats Englund på bas gör inte mycket väsen av sig. De flesta låtarna sjungs av Göran "Guran" Blomgren. Guran var turnéledare och ljudtekniker åt Afzelius under många år och han är bra på att berätta historier, men sjunga kan han fan inte. Han är tyvärr en av de sämsta sångare jag någonsin hört live och det är väldigt synd på så många bra låtar.


Ikaros är en grym låt, men inte ikväll. The American Way kunde också varit bättre. Däremot är Sådan herre en av kvällens bästa låtar (Patrik Lundström sjunger).

Odyssevs och En kungens man är två av Björns bästa låtar. Det är tyvärr ganska sällan jag hört andra artister göra covers på Afzelius låtar, men just dessa har jag hört bra versioner av andra artister.

Tusen bitar är namnet på både konserten och en av Björn Afzelius mest kända låtar. Det är faktiskt en cover och Guran berättar historien om hur Björn hörde låten som är skriven av Anne Linnet. Det är dock en låt jag aldrig gillat - alldeles för mycket dansbandstempo...

Den följs av den bästa delen av kvällens konsert. Medan bomberna faller är en av mina absoluta favoritlåtar av Afzelius. Evelina är en lysande berättelse. Höst (till Ann-Christine) är en bra lugn låt.

Exil är lysande rock'n'roll. Först när dokumentären om Björn Afzelius visades förra året förstod alla att denna låttext handlade om hans egen barndom. Samma gäller Ikaros och flera andra låtar.

Konserten avslutas med 3 extranummer där På egna vingar är den klart bästa låtar. Den är en otroligt vacker låt som Björn skrev till sin dotter några veckor före sin död.

Det var en hyfsad konsert med många väldigt bra låtar. Det är ett riktigt bra rockband som står på scen och det märks speciellt i låtarna med mest tryck i, men det hade dock behövts en annan sångare för att konserten skulle blivit riktigt bra. Och nej, definitivt inte den vedervärdige Mikael Wiehe.

Och allvarligt talat 495 kr??? En jämförelse är att biljetten till Ulf Lundell i sommar kostar 100 kr mindre...

Band
Per Melin (trummor, sång)
Olle Nyberg (klaviatur, sång)
Mats "Mackan" Englund (bas, sång)
Patrik Lundström (gitarr, sång)
Göran "Guran" Blomgren (gitarr, sång)

Setlista
1. Sång till friheten
2. Bella donna
3. Till min kära
4. Isabelle
5. Farväl till släkt och vänner
6. Ikaros
7. The American way
8. Sådan herre
9. Fröken Julie
10. Odyssevs
11. Ljuset
12. En kungens man
13. Tusen bitar
14. Medan bomberna faller
15. Evelina
16. Höst (till Ann-Christine)
17. Exil
18. Juanita
19. På egna vingar (extranummer)
20. Du är den jag kunde va (extranummer)
21. Så vill jag bli (extranummer)


Ikaros



Sådan herre



Medan bomberna faller



Exil

Inga kommentarer: