måndag 29 april 2013

Grym konsert med Nilla Nielsen i Vaerlöse


Den 17 april åkte jag och Nilla Nielsen till Danmark där Nilla skulle spela på Ladies Night på Galaksen/Kulturhuset i Vaerlöse.

Denna ska inte förväxlas med det löjliga svenska spektaklet med samma namn. I Vaerlöse var det 3 kvinnliga artister som stod på scen inför en mycket lyssnande publik som nästan uteslutande bestod av kvinnor. Förutom Nilla spelade även Rikke Lie och Tania Viit.

Det var en strålande vårdag och vi hade tid att njuta i solen innan spelningen började. Nilla med en öl, jag med vatten...

Soundchecket var lite sådär. Det var något konstigt missljud i högtalarna som ljudteknikern inte kunde få bort och en hel del sorl bland de gästerna som åt middag. Men det som började lite olycksbådande slutade med en formidabel succé.

Nilla var först ut av sångerskorna. Missljudet och sorlet under soundchecken var nu som bortblåst. Publiken var knäpptyst och mycket lyssnade under låtarna, vilket följdes av stora applåder efter varje låt. Det var en härlig stämning och massor av skratt under mellansnacket då Nilla verkligen bjöd på sig själv och varvade med att prata både danska och svenska.

Nilla öppnade med vackra kärlekslåten Kommer inte att sova i natt. Den följdes av vackra/sorgsna The Girl You Used to Know som är en av de första låtarna Nilla skrev och som handlar om saknaden efter sin pappa (som var dansk).

Nilla sjöng helt otroligt bra under hela kvällen och var mycket personlig och rolig under mellansnacket, som verkligen skapade en närhet till den sköna publiken. Flera gånger återkom hon till de resor hon gjort. En av dessa gick till Nepal och Ain't Got Much handlar om detta och de generösa människor hon mötte under resan. Jag tycker det är lite extra kul att i videon till den låt kom även eftersnacket med när Nilla frågar mig hur många konserter jag sett med henne. Detta var den 49:e... :)

Sen var det dags för en av Nillas absolut bästa låtar - Så nära. Jag har sällan hört en bättre version än den Nilla bjöd på denna kväll - sanslöst vackert. Som om inte det var nog följdes den av Not Ready som är det mycket lyckade resultatet av en inte lika lyckad date. Jag älskar att höra munspel och njuter varje gång jag får höra det under denna låt. Det är jag sannerligen inte ensam om - detta är en av de låtar som alltid går hem bland publiken - var man än är. Kombinationen mellan en mycket bra låt, personligt mellansnack och ljuvligt munspel är svårslagen.

The UFO Song (the Guinea Pig Song) är en skön upptempolåt med ett allvarligt metaforiskt budskap. Den är också ett exempel på Nillas stora miljö- och djurrättsengagemang. Sima är en fin sång om en föräldralös flicka Nilla mötte under en resa till Indien. Det märktes tydligt att texten verkligen berörde publiken. Kvällens 3 sångerskor hade fått ca 35 minuters speltid vardera och när den tiden började närma sig frågade Nilla arrangören hur lång tid det kvar. Han sa att hon hann en låt till, men publiken ropade genast två och man ska ju lyssna på sina fans...

En annorlunda kontaktannons lockar alltid till många leenden och skratt. Det är en härlig reggaelåt på skånska!!! När jag hörde låten första gången var jag lite halvskeptisk och tyckte inte det var en av hennes bättre låtar, men när jag såg hur grymt bra den funkade live blev den snabbt en favorit.

Nilla Nielsen avslutade succéspelningen med sin allra bästa låt. Hon sjöng helt underbart i vackra Higher Ground. Det blev stormande applåder och i pausen efteråt var det många som kom fram och berömde och köpte skivor.

Nilla var på ett härligt humör efteråt och showade loss backstage :) Vi hann lyssna på Rikke Lie och Tania Viit också innan vi åkte tillbaka till Helsingör och färjan mot Sverige. Det var en jättekul roadtrip och en av de allra bästa solospelningar jag hört med Nilla.

Fredagen den 10 maj spelar Nilla återigen i Danmark - på Holger Danske Bar i Helsingör.

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)


Kommer inte att sova i natt



The Girl You Used to Know



Ain't Got Much




Inga kommentarer: