måndag 4 november 2013

Lysande konsert med Lars Winnerbäck i Karlskrona

Den 29 oktober såg jag, Patrik och Marie en helt lysande konsert med Lars Winnerbäck på Telenor Arena i Karlskrona. Jag blev väldigt förvånad över att det var mindre än halvfullt (har sett uppgifter om 950 och 1200 i publiken - oavsett vilket är det alldeles för få). Tidigare konserter jag sett med Winnerbäck har varit knökfulla.

För ett tag sedan köpte jag Lars Winnerbäcks senaste album Hosianna och har inte varit speciellt förtjust i den så mina förväntningar på konserten var inte de högsta, men ack så fel jag hade. De nya låtarna växer verkligen live och det som på skivan lät lite mörkt och trist blev till tung rock'n'roll.

Winnerbäck inledde med Vi åkte aldrig ut till havet och Gå med mig vart jag än går. De var bra, men det var i tredje låten Det gick inte det verkligen exploderade. Visst har jag hört Lars Winnerbäck ösa på rätt rejält live tidigare, men aldrig med en tyngd som denna kväll.

Monsterteorin, Från kylan in i värmen och Ett sällsynt exemplar var också stora positiva överraskningar.

För dig är en mycket bra låt som jag hört massor av gånger, men den har aldrig varit i närheten av den version vi fick höra denna kväll. Herregud vilket tryck!!!

När det blåser från ditt håll och Utkast till ett brev är också klart bättre live. Sedan var det dags för en av kvällens absoluta höjdpunkter - Stort liv. Jag har sett att denna låt fått ganska dåliga betyg under turnén, men det är för mig totalt obegripligt. Stort liv har aldrig varit bättre. Mycket bättre än så här blir inte rock'n'roll på svenska! Helt enormt!

Den följdes upp av sköna Elegi, Ingen soldat och Hosianna. Bandet lämnar scenen till stora applåder, men kommer förstås tillbaka för extranummer. Konserten har så här långt varit lysande, men avslutningen är helt magnifik.

Winnerbäck bjuder på den bästa versionen av Elden jag hört. Solen i ögonen är kanske min allra största favorit - den är mycket bra i kväll, även om jag hört den ännu bättre. Söndermarken har däremot aldrig heller den låtit bättre. Herregud vilken avslutning - fullständigt makalös!

Visst hade det varit kul att höra även Hugger i sten, Jag vill gå hem med dig och Röda läppar, men man kan väl inte få allt.

Jag har sett Lars Winnerbäck live 3 gånger tidigare. De har alla varit mycket bra konserter, men frågan är om inte kvällens konsert var den allra bästa. Vi som var där fick en kväll med härlig rock'n'roll!!! Ni som valde något annat får skylla er själva...

Band
Lars Winnerbäck (Sång & gitarr)
Johan Persson (Gitarr, munspel & kör)
Ola Nyström (Gitarr)
Robban Eriksson (Trummor)
Jerker Odelholm (Bas)
Anders “Boba” Lindström (Klaviatur)
David Nyström (Klaviatur)



Från kylan in i värmen & Ett sällsynt exemplar



Min älskling har ett hjärta av snö



Stort liv



Elden & Solen i ögonen



Söndermarken

Inga kommentarer: