tisdag 14 april 2015

Kanonbra konsert med Dan Baird & Homemade Sin i Malmö i somras

Upptäckte att jag glömt skriva om detta tidigare, men jag såg en kanonbra konsert med Dan Baird & Homemade Sin på St Gertrud den 18 juni 2014.

Eller jag kanske skulle skriva "Micke Nilsson & Homemade Sin". Så stod det nämligen på backdropen... Micke Nilsson är basisten från Malmö som ryckte in när den ordinarie basisten fick åka hem mitt under turnén. 

Det var 8:e gången jag såg Dan Baird & Homemade Sin live och det var ännu en kanonkonsert. Detta är ett av världens bästa liveband och det visades ännu en gång.

Jag är så här ett tag efteråt lite osäker på låtordningen men jag tror att de öppnade med en grym version av I Dunno följd av Outlivin' som är bästa låten från senaste plattan Circus Life.

Lite senare kom en härlig rocklåt från Dan Bairds tid i Georgia Satellites - Nights of Mystery (som delvis även innehöll Get it on och Little Queenie).

I Love You Period är en av Dan Bairds absolut bästa låtar. Sanslöst bra rock'n'roll. Senare kom Little Darlin' som var en ny låt för mig.

Det är definitivt inte Julie & Lucky som är mycket bra. Railroad Steel är ungefär så bra rock'n'roll kan bli live. Mauro Magellan är lysande på trummor, Micke Nilsson spelar bas som han varit i bandet hur länge som helst och sedan två av världens bästa gitarrister - Dan Baird och Warner Hodges.

Sheila var den första låten jag hörde med Georgia Satellites. Det var någon gång i mitten av 80-talet och sedan dess har såväl Georgia Satellites som Dan Baird & Homemade Sin varit ett av mina största favoritband. Som om inte Sheila är bra nog, innehöll den denna kväll även delar av Do You Wanna Dance och Absolute Sweet Marie.

Dan Baird har skrivit hur många bra låtar som helst, men det hindrar inte honom från att göra en och annan grym cover av andras låtar. Ikväll gjorde bandet en lysande version av Bob Dylan's Quinn the Eskimoo (the Mighty Quinn).

Warner Hodges tog över mikrofonen under Don't Pass Me By. Senare kom en annan av bandets bästa låtar, Two for Tuesday som innehöll delar av Proud Mary. Det var ett grymt tryck!

Den kanske mest kända låt Dan Baird skrivit är Georgia Satellites Keep You Hands to Yourself. Det är en av de bästa rocklåtar som finns :)

Younger Face är en annan av mina favoriter. Mauro sätter takten direkt med lysande trummor och sedan är det fullt ös låten igenom.

Det var en härlig rockkväll och en av årets klart bästa konserter!!! 

Den 28 maj ska jag åter se Dan Baird & Homemade Sin på St Gertrud i Malmö - och 2 dagar senare i Klippan.

Dan Baird & Homemade Sin
Dan Baird (Sång & gitarr)
Warner E Hodges (Gitarr & sång)
Micke Nilsson (Bas & sång)
Mauro Magellan (Trummor)


Nights of Mystery




I Love You Period




Little Darlin'




Don't Pass Me By




Younger Face






Inga kommentarer: