torsdag 13 juni 2013

Lysande konsert med Bon Jovi i Köpenhamn

Den 6 juni såg jag, Mikael och Nicklas en helt lysande konsert med Bon Jovi på Parken i Köpenhamn.

Bon Jovi har varit ett av mina favoritband sedan mitten av 80-talet, men jag hade aldrig sett dem live tidigare. Från många videoklipp visste jag förstås att de var ett bra liveband och jag hade stora förväntningar. Lite orolig var man för att Richie Samboras frånvaro skulle göra konserten sämre. Visst saknade man honom, men det var ändå en grym konsert som överträffade mina förväntningar.

Jag har läst ett par recensioner efteråt, men undrar mest om de reportrarna varit på samma konsert som jag...

Egentligen gillar jag inte alls förband, men Jens Marni gör ett bra framträdande med en hel del bra låtar (och några mindre bra).

Scenbygget i form av fronten på en gammal Buick är riktigt häftigt. Däremot förstår jag inte varför alla musikerna förutom Jon Bon Jovi och Phil X står så himla långt bak.

Bon Jovi börjar med en låt jag aldrig hört tidigare, men sedan blir det fullt ös med klassikerna You Give Love a Bad Name, Born to be My Baby och Raise Your Hands.

De följs av gamla och nya hits som Runaway, Lost Highway, It's My Life och Because We Can. I synnerhet de två senare är mycket bra.

Därefter följer några låtar som utgör den sämre delen av konserten. Konstigt nog finns Keep the Faith med bland dessa, vilken jag annars tycker är en mycket bra låt.

Bon Jovi gör med god hjälp av en lika lysande publik en strålande version av balladen I'll Be There for You. Jäklar vilken allsång det är. Hela andra halvan av konserten är fantastiskt bra. I Who Says You Can't Go Home får en italienska komma upp från publiken på scen och hjälpa till med sången.

I'll Sleep When I'm Dead är grymt bra. Bon Jovi kallar fram "the human jukebox" Bobby Bandiera (som tidigare varit gitarrist i Southside Johnny & The Asbury Jukes, men nu har turnerat med Bon Jovi sedan 2005). Det blir två bra covers i Roadhouse Blues (Doors) och Oh, Pretty Woman (Roy Orbison).

En suverän version av Bad Medicine är sista låten före extranumren. Dessa inleds med In These Arms och sedan spelar Jon Bon Jovi solo under Blood Money, som nog är den största överraskningen under konserten.

En fantastisk konsert avslutas på bästa sätt genom Wanted Dead or Alive, Living in Sin, Have a Nice Day och Livin' on a Prayer.

Herrejävlar vad bra det var! Jag kommer definitivt att ta chansen att se Bon Jovi live fler gånger.



Bon Jovi
Jon Bon Jovi (Sång & gitarr)
David Bryan (Piano, klaviatur & sång)
Tico Torres (Trummor)

Övriga musiker
Phil X (Gitarr & sång)
Bobby Bandiera (Gitarr & sång)
Hugh MacDonald (Bas)


You Give Love a Bad Name & Born to be My Baby



I'll Be There for You



Living in Sin




Inga kommentarer: