tisdag 16 december 2014

Nilla Nielsen i Vejbystrand

Jag såg Nilla Nielsen live i Vejbystrand den 4-5 juli. Det var många år sedan jag hade varit i Vejby och båda dagarna bjöd på strålande solsken och bra musik.

På fredagen inledde Nilla med Kommer inte att sova i natt, som följdes av bl a Så nära och Make Me Believe.

Higher Ground var som alltid mycket bra och för första gången på ett tag fick jag höra Nilla spela allegorin The UFO Song (the Guinea Pig Song) som handlar om att ge en röst åt de som själva har svårt att göra sig hörda.

Andra bra låtar var You Should Know By Now och den lysande Not Ready. Munspel är ett grymt instrument och Nilla bjöd på detta både i Not Ready och You're Still Standin' There (Steve Earle). Se videon nedan.

En annorlunda kontaktannons är den enda egna låt Nilla sjunger på skånska - denna kvällen fick den skånskt sällskap av O'Boy (Peps Persson) och Blåa sko' / SJ (Kal P. Dal). var bra liksom Nillas stora hit, Goldfish in a Bowl, som också finns som video nedan. Kvällen avslutades med allsång till No Woman No Cry.

Lördagen var min födelsedag. Och precis som året före firade jag den med en Nilla-spelning. Tidigare på dagen fick jag några presenter av Nilla, som förutom en strålande artist även är en av mina bästa vänner. Ett särskilt tack för den fina fotbollshatten! ;) Tack också Nilla och Helena för glassen - tur ni hjälpte till att äta upp den. ;)

Lördagen inleddes också med Kommer inte att sova i natt, Så nära, Make Me Believe och Higher Ground.

Lite senare spelades UFO-låten, You Should Know By Now och Not Ready.

Förutom hennes egna sköna låtar bjöd Nilla även på några andra av mina favoriter denna kväll; Odyssevs (Björn Afzelius), Leaving on a jet Plane (John Denver), Knockin' on Heaven's Door (Bob Dylan) och The Promised Land (Bruce Springsteen).

Lördagens  absoluta höjdpunkt var Nilla Nielsens egen rocklåt Bite Me, som hon tillägnade mig! Stort tack för en kul födelsedag!!!

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)


Bite Me (5/7 - med grattishälsning till mig)



You're Still Standin' There (4/7)



Goldfish in a Bowl (4/7)

Inga kommentarer: