lördag 25 augusti 2012

Kanonbra spelning av Nilla Nielsen på Cornelisdagen i Emmaboda



I lördags den 18 augusti såg jag en kanonbra spelning med Nilla Nielsen på Cornelisdagen i Emmaboda.

Drygt 1700 personer kom till Folkets Park i Emmaboda för att se Cornelisdagen med Nilla Nielsen, Caj Karlsson, CajsaStina Åkerström, Martin Persson, Mats Molin, Kjell Arvidsson Band, Odd Hagel, Björn Pettersson och Peter Olsson.

Vi kom till ett soligt och varmt Emmaboda en stund i förväg och hann att lyssna lite på Kjell Arvidsson Band innan Nilla Nielsen började spela. Festivalen firades till minne av Cornelis Vreeswijk som dog för 25 år sedan och alla artister spelade någon Cornelislåt.

Nilla började precis som kvällen före med vackra Kommer inte att sova i natt och Så nära, som liksom Vänster och höger kommer från nya skivan.

Sedan bjöd Nilla på Corneliscovern Den kaxiga myran, som följdes av den otroligt vackra men samtidigt sorgsna Himmelen måste saknat sin ängel. Denna låt skrev Nilla efter tsunamikatastrofen och är tillägnad de drabbade (Nilla skadades själv allvarligt i tsunamin).



Därefter var det dags för en av Cornelis bästa låtar, Balladen om Herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind, som jag hört Nilla sjunga flera gånger tidigare men sin fina sångröst.

En annorlunda kontaktannons är en häftig reggaelåt på skånska som också finns med på nya skivan. Jag hade en gång en båt var 3:e och sista Cornelislåten Nilla spelade och då blev det även lite allsång bland publiken.

Nilla har precis som några andra artister även gjort en cover på sig själv! Håll mig (finns med på Så nära) är den svenska versionen av Found You som finns med på albumet Shellshocked.

Spelningens enda låt på engelska var sköna Higher Ground där Nilla verkligen briljerade med sin ljuvliga röst.

Om jag var Gud för ikväll avslutade spelningen och Nilla fick långa applåder från den stora publiken. Det var sannerligen välförtjänsta applåder - detta är den bästa solospelning jag sett med Nilla!

Efteråt stannade Nilla kvar ett tag för att prata med fans, skriva autografer och signera skivor. Sedan begav sig Nilla hem mot Helsingborg, men jag stannade kvar ett par timmar och lyssnade på lite fler artister.


Martin Persson spelade enbart Cornelislåtar, varav några av hans allra bästa.


Caj Karlsson har jag sett live flera gånger tidigare, men då med hans gamla band Sinn Fenn. Detta var första gången jag såg honom solo. Jag tycker Caj har en ganska bra röst, men dagens låtval kunde varit bättre.


Jag hann slutligen med att höra några låtar av CajsaStina Åkerström. Hon sjunger bra, men det var inga roliga låtar jag hörde.






Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr)



Inga kommentarer: