torsdag 23 augusti 2012

Bra spelning av Nilla Nielsen på Copenhagen Songwriters Festival


I fredags den 17 augusti såg jag en bra spelning med Nilla Nielsen på Copenhagen Songwriters Festival.

Vi kom till Köpenhamn några timmar i förväg och hann även med att se några andra artister på festivalen.

Cherrytown var ett band som spelade countrymusik. Definitivt inte min musiksmak, men det fanns ett par låtar som var hyfsade.

Den som tydligen var festivalens dragplåster var IDA, som varit med i nåt slags danskt TV-program som heter Xfactor. Jag hade aldrig hört talas om henne, men det var en ung söt tjej som sjöng bra, men låtarna var väl inte de bästa.


Nilla Nielsen började spela vid midnatt och spelade 7 låtar. Hon började med sköna Kommer inte att sova i natt och fenomenala Så nära (se filmklipp nedan) från nya albumet.

Det var första gången jag såg Nilla spela utomlands (hon har tidigare bl a även spelat i Norge, England, Holland och Frankrike). Nillas pappa var dansk och hon blandade svenska, danska och engelska i mellansnacket med publiken.

Not Ready där Nilla spelar vackert munspel har alltid varit en av mina favoriter och den följdes av Blood Money / American Honey, som jag hörde live för första gången.

Om jag var Gud för ikväll var 3:e nya låten och sedan kom låten hon skrev till sin pappa, The Girl You Used To Know.

Nilla avslutade den halvtimmeslånga spelningen med vackra Higher Ground innan det var dags för nästa artist att ta över.

Vi hörde ett par låtar av Sofia Ekberg innan vi åkte tillbaka till Sverige.

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)



Inga kommentarer: