tisdag 27 augusti 2013

Grymt bra konsert med Nilla Nielsen i Landskrona


Den 5 juli fyller jag år och jag firade födelsedagen med att se Sveriges bästa sångerska Nilla Nielsen live på Slottscaféet i Landskrona. Det blev en grymt bra konsert!

Nilla inledde konserten mycket bra med sköna Kommer inte att sova i natt. The Girl You Used to Know var den första låt Nilla skrev och det är en både vacker och sorglig låt som hon skrev till sin pappa (se videoklippet nedan). Lite senare spelade hon fantastiska Så nära (se videoklipp).

I början kom också några bra covers, Men bara om min älskade väntar (Nationalteatern), Leaving on a Jet Plane (John Denver) och Sång till friheten (Björn Afzelius).

Not Ready är en av mina favoritlåtar med Nilla - kul historia bakom låten och underbart munspel. Jag har sett det på Facebook är en av de bästa låtarna från senaste skivan och det var ett tag sedan jag hörde den live senast. Goldfish in a Bowl (se videoklipp) är Nillas stora hit och en mycket bra låt, liksom The UFO Song.

Nilla sjöng magiskt i Hallelujah (Leonard Cohen) och jag blev jätteglad när hon tillägnade mig You're Still Standin' There. Nilla spelade på nytt munspel - på en av mina favoritlåtar av Steve Earle. Tyvärr tog minnet slut i kameran så videoklippet nedan är ganska kort, men man hör ändå hur begåvad Nilla är - både som sångerska och som musiker.

Kom änglar (Lars Winnerbäck), Ironic (Alanis Morissette) och What's Up (4 Non Blondes) var några andra höjdare.

Nilla bjöd på Skånsk reggae i härliga En annorlunda kontaktannons. Higher Ground är ett rent mästerverk och denna kväll var den helt otroligt bra. Om jag var Gud för ikväll är också en bra låt från senaste skivan.

Kvällens absoluta höjdpunkt var dock den andra födelsedagspresenten till mig. Nilla spelade Bite Me som är en av hennes bästa låtar. Det är en rocklåt som blir grymt bra live, även när hon spelar solo på en akustisk gitarr. Stort tack, Nilla - jag älskar den låten! Minnet i kameran var nu verkligen minimalt så det blev tyvärr inte så mycket inspelat, men missa inte det korta videoklippet nedan.

Det var en härlig sommarkväll i Landskrona. Skönt väder, underbar musik och bättre födelsedagspresent än att höra Bite Me live med en av mina bästa vänner kan jag inte få!!!

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)


The Girl You Used to Know



Så nära



Goldfish in a Bowl



You're Still Standin' There



Bite Me 

Inga kommentarer: