söndag 3 november 2013

Ojämn konsert med Dan Hylander & Orkester i Ystad


Den 12 oktober såg jag en konsert med Dan Hylander & Orkester på Ystads Teater. Jag hade vunnit biljetten av Radio4U.

För några år sedan såg jag många konserter med Dan Hylander & Orkester, men nu hade det gått 1,5 år sedan sist. Det hade skett en del förändringar under tiden.

Till min förvåning kom först bara Dan, Janne, Jannike och Nina in på scen och spelade 5 låtar i ett halvakustiskt set. Anledningen till denna förändring vet jag inte, men det var definitivt inte till det bättre. Visserligen inledde de med en hyfsad version av Alltid inom mig (en översättningen av Elvis Presleys Always on My Mind) och dessutom är Jannes låt Under min stjärna också ganska bra, men de andra 3 låtarna var direkt dåliga.

Därefter kom resten av bandet in på scen och det blev bättre tryck i konserten. 21/3 och Bella notte var lika bra som tidigare och lite senare kom Aldrig för sent att bli ung och Vykort vykort. När bandet öser på i dessa och andra rockiga låtar visar de hur bra och samspelta de är. Janne Barks Bara en man är också en suverän låt som tillhör de bästa under kvällen.

Det hade tillkommit en del nya (äldre) låtar i spellistan, bl a Hon har en man, som spelades live för första gången. Tyvärr var det ingen av dessa som direkt lyfter konserten, snarare tvärtom. Smaken är förstås olika, men med tanke på hur många bra låtar Dan Hylander gjort tycker jag en del låtval är lite konstiga.

Jag har alltid gillat artister som bjuder på mellansnack och Dan Hylander tillhör de som är bra på detta. Men det finns en gräns när det övergår från att vara kul och har koppling till låtar/konsert till när det blir tramsigt.

Det som däremot var riktigt kul var att Levandelivet är tillbaka. Det är en av Dans absolut bästa låtar. Avslutningen före extranumren är konsertens absoluta höjdpunkt. I hemlighet, Levandelivet, Solregn, Farväl till Katalonien, Svart kaffe och Skuggor i skymningen är lysande rocklåtar.

Det sämsta med Hylanders konserter är de långa tradiga solon som finns i flera låtar. När dessa pågår i flera minuter blir jag bara uttråkad och börjar surfa på telefonen...

Dan Hylander & Orkester består av mycket bra musiker och de är ett mycket bra liveband. Låtvalen kan dock bli bättre.

Det var kul att se bandet live igen, men konserten var tyvärr mer ojämn än tidigare. När den är som bäst är det riktigt bra, men så finns det också perioder som är det rakt motsatta.

Dan Hylander & Orkester
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Jannike Stenlund (Fiol, slagverk, munspel & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)
Nina Åkerlund (Sång)

Och allt jag rymmer



Vykort vykort

Inga kommentarer: