måndag 18 februari 2013

Grym spelning av Nilla Nielsen på Edelweiss


Den 1 februari såg jag en grymt bra spelning med Nilla Nielsen på ett välbesökt Restaurang Edelweiss i Helsingborg. Det var 3:e gången jag såg Nilla spela på Edelweiss och den klart bästa. Annars började kvällen lite lustigt då hela restaurangen slocknade under ett strömavbrott. Efter en stund kom strömmen tillbaka i halva lokalen, men det dröjde ganska länge innan de löst hela problemet.

Men det är tydligen något som händer med Nilla Nielsen under strömavbrott. Som om energin istället byggs upp i henne. På releasespelningen i somras på Pålsjö Krog gick också strömmen och det är den bästa konsert jag någonsin sett med Nilla. Denna fredag hade hon också en otrolig energi och sjöng helt makalöst vackert.

Nillas första set var grymt bra med massor av bra låtar. Hon öppnade med Kommer inte att sova i natt, Baby Can I Hold You (cover av Tracy Chapman) och The Girl You Used to Know. Lite senare kom vackra Higher Ground, I Still Haven't Found What I'm Looking for (U2), Så nära, The UFO Song och Ironic (Alanis Morissette).

Nilla gjorde Ain't Got Much och Not Ready (med skönt munspel) mycket bra! Hon gjorde ännu en otrolig version av Hallelujah (Leonard Cohen). De egna låtarna You Should Know By Now, Snow Leopard och Du gav mig Fantomenringen var också grymma.

Sen kom en av kvällens absoluta höjdpunkter. Nilla hade redan spelat ett par Elvis-låtar när någon i publiken önskade Blue Suede Shoes. Hon började på denna för att mitt i gå över i Kal P. Dals Skånska version Blåa sko', som följdes av SJ!!! Jag har alltid gillat Kal P. Dal (och såg honom live en gång), men jag trodde aldrig jag skulle få höra hans låtar med Nilla. Tror jag delvis är skyldig till att hon drabbades av en skrattattack under dessa klassiska låtar, men det var helt omöjligt att låta bli att le/skratta när hon satte igång allsången...

Kvällens sångprestation alla kategorier hade dock ännu inte kommit. Nilla gillar Janis Joplin och brukar spela Mercedes Benz och Me and Bobby McGee. De sista månaderna har hon ibland pratat om att sjunga Piece of My Heart som jag tycker är Joplins överlägset bästa låt, men det var först nu jag hört henne göra det. Och som hon sjöng - det var enastående vackert. Jag lovar, jag har aldrig hört en bättre version av Piece of My Heart och då har jag hört många grymma version med t ex Jimmy Barnes, Melissa Etheridge, Faith Hill och Janis själv såklart. Jag retar mig något fruktansvärt att jag missade att filma den, men jag tror jag satt med gapande mun och uppspärrade ögon låten igenom. Nilla har alltid en mycket vacker sångröst, men ibland fullständigt exploderar den. Ni som hörde henne sjunga Hallelujah i Eskilstuna i höstas vet exakt vad jag menar.

Alla låtar efteråt är lite som i en dimma då man fortfarande tänkte på denna, men det fanns många andra bra låtar som t ex Goodbye (Steve Earle / Emmylou Harris), Goldfish in a Bowl, Jag har sett det på Facebook och Knockin' on Heaven's Door (Bob Dylan).

Tack Nilla för ännu en makalös prestation!

Dagen efter såg jag Nilla på nytt, då hon var förband åt Stiftelsen på The Tivoli, men det kommer i ett senare inlägg.

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)






Inga kommentarer: