söndag 5 augusti 2012

Grym releasespelning med Nilla Nielsen i Stockholm


Den 20 juli fortsatte roadtripen med Nilla Nielsen till Stockholm för en ny releasespelning - på Engelen/Kolingen i Gamla Stan. Även här var det fullt av folk som ville lyssna på låtarna från nya albumet Så nära. Precis som dagen före spelade Nilla tillsammans med Jon Jarnsäter.

Nilla körde nästan alla låtar i samma ordning som på skivan. Det började med en lysande version av fina Kommer inte att sova i natt, som följdes upp av lite mer tempo i Vänster och Höger och Om jag var Gud för ikväll.

Så nära är en helt fantastisk låt, som spelades inför en publik som verkligen gillade vad dom hörde. Detta var den bästa delen av spelningen då den följdes av Du gav mig Fantomenringen, Jag har sett det på Facebook och en ny härlig version av Himmelen måste saknat sin ängel.

Kolingen installerade tidigare under dagen ett nytt ljudsystem och ljudet under spelningen var grymt bra (ett av de bästa jag hört).

Håll mig fick som vanligt igång publiken ännu mer och det blev en del skratt innan Planktonlåten... Nillas ljuva skånska funkade lika bra i Stockholm under En annorlunda kontaktannons.

Sedan var det dags för lite äldre låtar. The Girl You Used To Know, Not Ready med härligt munspel och UFO-låten som alltid är lika bra live.

Konserten avslutades med suveräna Higher Ground och ett extranummer i form av sista låten från nya albumet - Salt.

En av alla i publiken var Lasse Lindbom, som Nilla spelat med tidigare på Engelen och som själv senare under kvällen gästade ett annat band. Vi hann med att höra ett par Dylan- & Lundell-covers innan vi lämnade.

Jag filmade hela konserten. Se videoklippen nedan.

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)
Jon Jarnsäter (gitarr, sång)






























Inga kommentarer: