söndag 15 juni 2014

Sweden Rock Festival 2014

Förra veckan var jag på Sweden Rock Festival i Norje. Jag hade 4-dagarsbiljett och såg många bra band - och en del kassa...

Jag har varit på SRF flera gånger tidigare och precis som vanligt bodde jag hos våra utmärkta värdar Magnus och Camilla i deras sommarstugan strax intill festivalområdet.

Onsdagen var festivalens höjdpunkt då jag var crew åt mina vänner i The Rainmakers. Det var kul att träffa Bob, Rich, Pat och Jeff liksom Stian och Eddie igen. Före Rainmakers spelning hängde de med till stugan och drack några öl. Sen fick vi den bästa mat jag någonsin ätit på en festival. 3-rätters middag med vin till maten hade jag inte riktigt förväntat mig...

Jag och Eddie filmade hela Rainmakers lysande spelning och det lär väl komma lite videoklipp här så småningom. Eddie kommer kanske även att göra en DVD av det hela :) Varje år efter festivalen får man möjlighet att önska band inför nästa år och jag har skrivit Rainmakers de senaste 10 åren. Det var underbart att få den önskan uppfylld och den första konserten med Rainmakers i Sverige på 25 år. Thanks guys!

Vi inledde torsdagen med att se Pretty Maids, men de var inget vidare. Desto bättre var Robin Beck som lite senare följdes av en ännu bättre av The Men They Couldn't Hang. Sedan kom regnet...

Efter några timmar i stugan blev vädret bättre och jag och Annicka såg lite av Masterplan och Alice Cooper.

Senare i veckan kommer lite mer utförliga inlägg om de bästa spelningarna under Sweden Rock Festival.

Efter många års letande hittade jag också öltältet Kitte jobbade i. Detta har varit en ständig följetong, men nu... tack för vinet!

Fredagen började inte så kul. Under natten skedde en stor vattenläcka så hela Norje var utan vatten. Vi åkte in till Karlshamn för att duscha och tog med oss ordentligt med vatten tillbaka. Först på eftermiddagen kom vattnet tillbaka i kranar/toaletter. Efter lunch kollade vi lite på Talisman och sedan var det dags för Electric Banana Band... Jo ni läste rätt... Det var precis lika patetiskt som det låter... På kvällen såg jag den största positiva överraskningen under festivalen - Sir Reg. Jag hade aldrig hört talas om detta band tidigare, men tack vare Persson så gick jag dit och stannade under hela deras lysande spelning. Detta innebar att jag missade halva Black Sabbath, men jag fick åtminstone höra både Iron Man och Paranoid.

Under lördagen var jag många vändor inne på festivalen och såg kortare och längre delar av olika band. Five Horse Johnson var bra och hela festivalen avslutades med Volbeat på Festival Stage. Jag fick tyvärr inte höra min största favoritlåt, deras cover av Dusty Springfields I Only Wanna Be With You, men väl många andra bra låtar.

Det var en fantastiskt kul Sweden Rock Festival. Tack Magnus, Camilla, Annicka, Tilda, Persson, Lenny, Bob, Rich, Pat, Jeff, Stian, Eddie och alla andra!






Band jag såg
  • Rainmakers
  • The Men They Couldn’t Hang
  • Robin Beck
  • Volbeat
  • Sir Reg
  • Black Sabbath
  • Alice Cooper
  • Masterplan
  • Five Horse Johnson
  • Uriah Heep
  • U.D.O.
  • Talisman
  • Pretty Maids
  • Foghat
  • Arch Enemy
  • Monster Magnet
  • Rob Zombie
  • Ted Nugent
  • Saga
  • Electric Banana Band

Inga kommentarer: