onsdag 17 juni 2015

D-A-D på Sweden Rock Festival

Den 3 juni såg jag en mycket bra spelning med D-A-D på Sweden Rock Festival i Norje. Jag har lyssnat på D-A-D (eller Disneyland After Dark som de hette först) i 30 år och tycker de är Danmarks bästa rockband. De är dessutom ett grymt bra liveband som jag sett 2 gånger tidigare (på Christinehof 1992 och på SRF 2010).

Tyvärr hade basisten Stig Pedersen brutit armen en vecka tidigare när han ramlade på scen under en konsert och kunde inte vara med. Det medförde tyvärr att man varken spelade Marlboro Man eller It's After Dark vilket är 2 av mina favoritlåtar. Sören Andersen ersatte på bas.

Nåja, det finns ju en hel del bra andra låtar också. D-A-D började med Evil Twin och sedan Rock'n'roll Radar från min favoritplatta Riskin' it All (1991). Fullt ös direkt som kan ses i videon nedan.

Sedan följde några mindre bra låtar innan det var dags för Grow or Pay och Reconstrucdead. Andra halvan av spelningen var grymt bra.

I Want What She's Got är kanske deras bästa låt på 2000-talet. I Won't Cut My Hair från albumet Draws a Circle (1987) har jag alltid gillat skarpt.

Jihad är bästa låten från albumet No Fuel Left for the Pilgrims (1989). Det var min första skiva med D-A-D (köpte den på LP under en resa till USA 1991). Jihad är fullkomligt lysande rock'n'roll med ett jäkla ös. Jag vet inte om det var för att värma sig i den kyliga kvällen, men man satte eld på ett trumset under låten...

Sedan gick men av scen, men kom tillbaka för några extranummer som heter duga. Bad Craziness är även den en av många bra låtar från Riskin' it All. Sleeping My Day Away är sanslöst bra och sedan blev det allsång i härliga avslutningslåten Laugh n' 1/2.

D-A-D
Jesper Binzer (Sång & gitarr)
Jacob Binzer (Gitarr & sång)
Laust Sonne (Trummor & sång)

Övriga musiker
Sören Larsen (Bas)


Rock'n'roll Radar



Inga kommentarer: