fredag 19 juli 2013

Kanonbra spelning av Nilla Nielsen på Ven


Den 26 juni följde jag och Emma med Nilla Nielsen till Ven för att se hennes spelning på Turistgården. Det blev en härlig kväll med god mat och massor av skön musik.

Nilla öppnade med Kommer inte att sova i natt, en cover av Baby Can I Hold You (Tracy Chapman) och den första låt hon skrev - The Girl You Used to Know.

Lite senare kom Nillas bästa låtar, de fullständigt lysande Higher Ground och Så nära.

Det är alltid extra kul när publiken önskar Nillas egna låtar och denna kväll kom 2 lite ovanliga önskningar. Först Redemption Sky som är titelspåret på Nillas första skiva och jag tror det var första gången jag hörde denna låt live. En annan önskning var en man som ville höra Kommer inte att sova i natt en gång till för att han tyckte den var så bra...

Nilla spelade flera andra låtar från sin senaste skiva; Håll mig, Om jag var Gud för ikväll och En annorlunda kontaktannons. Not Ready är en av Nillas bästa låtar med skönt munspel. Hon spelade även Ain't Got Much, Goldfish in a Bowl, The UFO Song, Head Over Heels och min önskning Snow Leopard.

En riktig höjdpunkt under spelningen var när Håkan Nyberg (trummis i Nationalteatern m m) gästade på tamburin på Nillas suveräna You Should Know By Now. Då njöt hela publiken av 2 otroliga musiker.

Jag och Emma önskade även ett par covers; Leaving on a Jet Plane (John Denver), Emmylou (First Aid Kit), Because the Night (Bruce Springsteen), The Galway Girl och You're Still Standin' There (Steve Earle).

Nilla avslutade en härlig kväll med att spela Higher Ground ytterligare en gång.



Missa inte Nilla Nielsen när hon spelar i Brösarp den 20 juli. Boka bord 0414-703 65.

Inga kommentarer: