onsdag 17 december 2014

Nilla Nielsen på Råå Hamnfest

Den 10 juli såg jag en grymt bra spelning av Nilla Nielsen på Råå Hamnfest i Helsingborg. Nilla spelade på ett knökfullt Råå Wärdshus denna härliga sommardag.

Nilla inledde med Kommer inte att sova i natt och fick stora applåder direkt. Hon fortsatte med lysande versioner av Så nära och Snow Leopard som båda är ett par av mina största favoritlåtar.

Make Me Believe är en låt Nilla börjat spela igen det senaste året. När jag hörde den första gången i Ängelholm i november 2012 trodde jag först det var en cover eftersom jag aldrig hört den tidigare. Vem har gjort den låten frågade jag Nilla när jag såg setlistan - "Det är ju min låt!!!" blev svaret. Det visade sig vara en helt lysande låt som hon skrev i tonåren och inte hade spelat sedan 90-talet. Hon gör sådär ibland... Plockar fram en låt hon skrivit för ett antal år sedan... Och det är inte vilka låtar som helst - några tillhör de bästa hon någonsin skrivit!

Jag har ett antal boxar och andra specialutgivningar av mina favoritartister som innehåller tidigare outgivna låtar. Bruce Springsteens Tracks och The Promise är de bästa exemplen på outgivet material som innehåller helt fantastiska låtar. Bon Jovi hade flera med i sin box. Ulf Lundell, Eldkvarn och John Mellencamp var däremot besvikelser. Jag undrar hur många mästerverk Nilla Nielsen egentligen har sparat i sitt låtarkiv. Jag har sett en hel del titlar under de senaste åren på låtar jag än så länge inte hört. Och jag blir lika glad varje gång hon låter mig lyssna på en ny.

Higher Ground finns förstås på skiva. Det var den första låt jag hörde med Nilla och det är fortfarande min allra största favoritlåt. Den spelade hon förstås också på Råå.

The UFO Song (the Guinea Pig Song) är en glad upptempolåt med ett ganska allvarsamt budskap. You Should Know By Now är också en glad låt - och jäkligt bra!

Not Ready är den lyckade resultatet av en misslyckad dejt. Nilla inledde med att berätta historien bakom låten - "Jag var på dejt med en kille en gång... Och på första dejten började han prata om vit klänning och bröllop... Jag blev så skräckslagen att jag sprang hem och skrev den här låten... Not Ready... Eller på skånska - Sakta i backarna..."
Dessutom spelar Nilla munspel i denna härliga låt.

En annorlunda kontaktannons är förresten den enda egna låt Nilla gjort på skånska och den uppskattades av den stora publiken.

Det var många önskningar från publiken under kvällen och Nilla spelade massor av låtar. En av de absoluta höjdpunkterna var när hon bad sin kompis Marcus komma upp på scen och kompa på en låt. Nilla på sång & munspel och Marcus på akustisk gitarr bjöd på en helt fantastisk version av Steve Earle's fina låt Goodbye (som även Emmylou Harris har spelat in). Missa inte videon nedan! De spelade även Jolene tillsammans.

Det var en av sommarens bästa spelningar och Nilla avslutade med en grym version av Piece of My Heart och publiken bjöd på allsång och fridans till Twist and Shout / La Bamba.



Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)
Marcus Hjälte (gitarr på Goodbye och Jolene)


Goodbye



Higher Ground



You Should Know By Now (med inslag av Sunday Bloody Sunday)



Inga kommentarer: