lördag 28 november 2015

Bästa konserten med Nilla Nielsen i år

Den 20 november såg jag en mycket bra spelning med Nilla Nielsen & band i Svartklubben på Sundspärlan i Helsingborg. Det var första gången i år jag såg Nilla spela med sitt band och det var härlig rock'n'roll kvällen igenom.

Det var också första av de tio spelningar Nilla och bandet gör på efterfesten i Svartklubben på Sundspärlans julshower. Om de är så här bra första spelningen - hur bra kommer de inte att vara de kommande!!!

Nilla öppnade med bra cover av Aretha Franklins (You Make Me Feel Like) A Natural Woman, som följdes av den egna hiten Goldfish in a Bowl som lät hur bra som helst. Jag har hört Goldfish många gånger tidigare i år, men det blir en annan sak när hela bandet är med.

Jag blir alltid lika glad när jag får höra en nya låtar av Nilla. I somras gav hon mig en hel CD med demos. Där fanns massor av låtar jag aldrig hört tidigare varav flera helt lysande rocklåtar. Den allra bästa låten från denna gjorde premiär live denna kväll. Det var helt fantastiskt att höra Only One Crying live. Det är en grymt bra rocklåt som jag hoppas få höra många fler gånger - både live och på skiva. Det var kul att se bandet spela den. Nilla sjöng och spelade munspel kanonbra. Bra gitarrsolo av Niklas. Josef visade vilken bra trummis han är och Arvid var bra på bas.

Liksom Goldfish är Salt en av Nillas låtar som alltid lyfter när hon spelar med sitt band. Skön text och bra ös. Det måste ha varit årets bästa version av Salt.

Only One Crying var inte den enda live-premiären av nya låtar denna kväll. Mitt i första set plockar Nilla fram Good Loving som också den är helt ny och som aldrig spelats live tidigare. Good Loving är lite lugnare och har tydliga countryinfluenser. Det är en mycket bra låt som passar utmärkt med Nillas vackra sångröst. Det är extra kul när publiken sjunger med i en helt ny låt som dom aldrig hört tidigare.

Första set var sanslöst bra. Vi hade redan fått vara med om lysande rock'n'roll, men det var inte dags för paus än. Det var dags för ännu en ny låt och inte vilken som helst. Destination Unknown är sanslöst bra. Frågan är om det inte är Nillas allra bästa låt. Jag har visserligen alltid älskat Higher Ground som var den första låt jag hörde med Nilla, men Destination Unknown är så ini helvete bra. Nilla har spelat Destination Unknown live solo flera gånger det senaste året, men jag är inte säker på om hon gjort det tillsammans med bandet tidigare. Det är härligt ös samtidigt som låten har mycket bra text. Jag gillar speciellt raderna
"And we’ve been singin recklessly amused
And touched by angels in wornout shoes"
Nilla fortsatte med en annan av mina favoriter. Bite Me finns liksom Only One Crying, Good Loving och Destination Unknown inte med på någon av hennes album. Det finns dock en skön video av Bite Me på YouTube. När jag började lyssna på Nilla och se hennes konserter önskade jag nästan varje gång att hon skulle spela Bite Me - det gjorde hon aldrig. Det tog många konserter under 1,5 år innan hon äntligen spelade den. Jag blev väldigt glad den gången. Sedan dess har hon spelat den många gånger live. Det brukar alltid vara en av de sista låtarna hon spelar för kvällen, men nu kom den istället i slutet av första set. Även om Bite Me är bra solo också så är de egentligen en låt för ett helt rockband. Detta är första gången Nilla spelar live med denna sättningen av bandet och jag är imponerad av hur bra de är tillsammans. Att Nilla är en fantastisk sångerska det visste jag. Niklas Ekelund har hon spelat med under många år så jag har förstås även sett tidigare att han är en bra gitarrist. Josef Underdal på trummor och Arvid Nilsson på bas är dock nya i bandet även om Nilla har spelat med Josef tidigare, men det var många år sedan. Det är en av de absolut bästa versioner jag hört av Bite Me och det tror jag Nilla också tyckte för just när de spelat klart låten kommer det "där satt den"! 

Nilla avslutar första set med en mycket bra version av klassikern Piece of My Heart. Jag har hört låten med många artister, men ytterst få når upp i samma klass som Nillas version. Det ska vara Melissa Etheridge, Jimmy Barnes och möjligtvis Janis Joplin.

Efter en paus kommer Nilla, Niklas, Josef och Arvid tillbaka på scen för det avslutande setet. De inleder med Found You som är en av de bästa låtarna på Nillas album Shellshocked.

Sedan kommer en av kvällens största överraskningar. Jag visste att Nilla gillar Kings of Leon och har hört henne spela Sex on Fire några gånger solo, men det är ingenting mot vad hon och bandet bjuder på denna kväll. Herregud vilket ös det är i låten. Nilla rockar loss och inte minst Josef är grym bakom trummorna. Jag har aldrig lyssnat på Kings of Leon, men det får jag nog se till att ändra på...

Den följs av en lika bra version av U2:s kanonlåt Pride (in the Name of Love). Nilla har väldigt bra musiksmak och U2 är en gemensam favorit. Jag har hört henne spela flera U2-låtar tidigare, men detta är nog bästa jag hört av Pride.

Head Over Heels är en glad och fin kärlekslåt från albumet Higher Ground. Kul att höra den live igen. Även om Nilla inte spelar Not Ready denna kväll kommer munspelet fram ibland. Nilla spelar bl a munspel i en bra version av The Promised Land (Bruce Springsteen).

Otis Reddings klassiker Hard to Handle har även spelats in av andra band, bl a Black Crowes. Jag har aldrig hört Nilla spela den tidigare, men jäklar vilket ös det var.

Spelningen avslutas med den egna You Should Know by Now som är mycket bra och U2:s With or Without You där Nilla återigen bevisar vilken otrolig sångerska hon är.

Jag såg verkligen fram emot denna spelning och visste den skulle bli bra. Nilla hade utlovat rock och jäklar vad hon och bandet rockade. Denna spelning var speciell på många sätt. Livepremiärer för nya låtarna Only One Crying och Good Loving. Dessutom rocklåtarna Destination Unknown och Bite Me som inte heller finns på skiva. Grym rock'n'roll kvällen igenom. Stort tack, Nilla - jag har sett många konserter med dig under 2015, men detta är den allra bästa!!!

För er som vill uppleva grymt bra rock rekommenderar jag varmt Nilla Nielsen & band på Sundspärlan i Helsingborg redan ikväll. De kommer att spela i Svartklubben följande datum fram till jul: 28 november samt 3, 4, 5, 11, 12 och 18 december.

Nilla Nielsen & band
Nilla Nielsen (sång, gitarr & munspel)
Niklas Ekelund (gitarr & sång)
Josef Underdal (trummor & sång)
Arvid Nilsson (bas)


Bite Me



With or Without You



Inga kommentarer: