onsdag 20 februari 2013

Ojämn spelning med Stiftelsen i Helsingborg


Som jag skrev igår var jag på The Tivoli den 2 februari för att se Nilla Nielsen vara förband åt Stiftelsen. Nilla var mycket bra medan Stiftelsen var mer ojämna.

Stiftelsen släppte sitt debutalbum i höstas och jag hade lyssnat på det ett par gånger inför spelningen. Deras stora hit sen i somras "Vart jag än går" har jag lite svårt för. Det skulle kunna blivit en mycket bra låt om det inte hade varit för det förbannade dansbandstempot i låten...

Det är ingen tvekan om att Stiftelsen är populära - annars vore det inte utsålt. Deras musik passar väl en öldrickande lördagspublik ganska bra, men jag tycker den är för ojämn. De är ganska bra när de öser på, men i alldeles för många låtar bryter de av med lugnare eller annorlunda inslag och då blir det betydligt sämre.

Mest känd i bandet är förstås Robban Pettersson, som även är sångare i Takida. Bäst tycker jag dock trummisen var. Gitarr och bas la jag knappt märke till.

Deras spelning på The Tivoli sågades rejält av Helsingborgs Dagblad vars rubrik var "Punk för studentflaket". HD har rätt i en del dom skriver, men riktigt så dålig var ändå inte spelningen. Bästa låtarna tyckte jag var När herr Ångström hade fest och Ur balans.

Stiftelsen
Robban Pettersson (Sång & gitarr)
Micke Eriksson (Gitarr, sång)
Arne Johansson (Bas & sång)
Martin Källström (Trummor)

Inga kommentarer: