söndag 21 december 2014

Volbeat på Sweden Rock Festival

Volbeat stod för avslutningen på Festival Stage på Sweden Rock Festival den 7 juni 2014 - och vilken avslutning! Det danska rockbandet var helt lysande på scen och definitivt en av årets höjdpunkter på SRF.

Inför spelningen hade jag aldrig sett Volbeat live och inte heller lyssnat på dem jättemycket. Jag tycker de gör en grym version av I Only Want to Be With You (Dusty Springfield) och såg fram emot att få höra den - det fick jag inte... Men jag fick däremot höra en hel del andra grymma rocklåtar.

Efter några låtar som var sådär i början kom spelningens absoluta höjdpunkt redan som 4:e låt. Lola Montez är sanslöst bra och Volbeat ett mycket bra liveband. Det är svårt att beskriva vilket jäkla tryck det var i denna lysande låt. Michael Poulsen är dessutom en grym frontman.

Lola Montez följdes direkt upp med country... Lite grann i alla fall... En liten del av Ring of Fire (Johnny Cash) med rejäl allsång inleder Sad Man's Tongue som också är mycket bra.

Heaven nor Hell tillhörde också de bästa låtarna. 16 dollars och Fallen sticker också ut. Cape of Our Hero är liksom Lola Montez en av de bästa låtarna från senaste albumet Outlaw Gentlemen & Shady Ladies.

Bland extranumren gillade jag mest The Hangman's Body Count och The Mirror and the Rippor. Det var en mycket bra spelning som avslutade årets Sweden Rock Festival.

Volbeat
Michael Poulsen (Sång & gitarr)
Anders Kjölholm (Bas & sång)
Jon Larsen (Trummor & slagverk)
Rob Caggiano (Gitarr & sång)


Lola Montez




Ring of Fire - Sad Man's Tongue



Inga kommentarer: