torsdag 19 juli 2012

Nytt fantastiskt album av Nilla Nielsen



Igår släppte Nilla Nielsen sitt nya fantastiska album - Så nära. Det är första gången Nilla ger ut ett album helt på svenska. Detta är en helt otroligt bra platta. Nillas bästa. Och årets bästa svenska skiva. Men så är det också Sveriges bästa sångerska!

Så nära innehåller bara bra låtar. Dessutom finns det några som är helt makalöst bra. Titelspåret Så nära är sanslöst vacker och kanske Nillas allra bästa låt någonsin (i hård kamp med Higher Ground). Himmelen måste saknat sin ängel är en otroligt stark och känslosam låt Nilla skrev efter tsunamikatastrofen. Du gav mig Fantomenringen är grymt bra rock'n'roll med en kul story om barndomsvänskap.

Första singeln Kommer inte att sova i natt är en mycket vacker kärlekslåt. Vänster och höger, Jag har sett det på Facebook, Om jag var Gud för ikväll är också mycket bra.

Håll mig var på förhand kanske inte en av mina största favoriter, men är kanske den låt som växer mest av alla live. Salt finns här med i ny och ännu bättre version. Planktonlåten är bra och bonuslåten En annorlunda kontaktannons är en skön låt där Nilla sjunger på skånska!!!

Så nära är i särklass den bästa svenska skivan i år. Ja, inte bara svenska förresten. Det är bara Bruce Springsteens Wrecking Ball som överhuvudtaget kan mäta sig med detta mästerverk.

Jag har alltid varit svag för speciella textrader och Nilla Nielsen är en lysande textförfattare. I Så nära har jag svårt att välja ut en textrad - den är så oerhört vacker hela låten. Här är ett skönt exempel från Du gav mig Fantomenringen:
"Du sa att allt var borta att en jävla galleria
står där replokalen var"

Jag är så imponerad vilken otrolig begåvning denna vackra och roliga tjej är. Hon har en helt otrolig sångröst och är en låtskrivare utöver det vanliga. Nilla har skrivit alla låtar, mixat och producerat hela skivan själv. Hon spelar många instrument själv, men Janne Bark, Ronald Alertsen, Walle Wahlgren, Alfred Andersson, Niklas Ekelund och Linnea Olsson bidrar också på olika låtar.

Jag skrev redan när Nilla släppte sitt förra album, Higher Ground, att jag hoppades få höra fler låtar på svenska... Det blev ett helt album... Ett fruktansvärt bra album... Det bästa Nilla gjort... Det bästa någon svensk sångerska gjort!!!


En av många bra saker med Nilla Nielsen är att hon precis som andra verkligt stora artister är ännu bättre live. Den känsla hon spred tillsammans med sitt band i söndags på Pålsjö Krog var helt magisk. Ta chansen att se henne live!!!


Beställ Så nära genom Nilla Nielsens hemsida



Låtar på Så nära
1. Kommer inte att sova i natt
2. Vänster och höger
3. Om jag var Gud för ikväll
4. Så nära
5. Du gav mig Fantomenringen
6. Jag har sett det på Facebook
7. Himmelen måste saknat sin ängel
8. Håll mig
9. Planktonlåten
10. Salt
11. En annorlunda kontaktannons (bonuslåt på CD)

Text & musik: Nilla Nielsen
Producent: Nilla Nielsen
Mix & mastering: Nilla Nielsen

Musiker
Nilla Nielsen: sång, akustisk gitarr, keyboard, munspel, mandolo, elgitarr, programmering (alla låtar)
Janne Bark: elgitarr (1, 9)
Ronald Alertsen: bas (1)
Linnea Ohlsson cello (7)
Niklas Ekelund: elgitarr (4)
Walle Wahlgren: trummor (2-5, 9)
Alfred Andersson: bas (2-5, 9)

Inga kommentarer: