tisdag 16 juni 2015

Southern Kings i Klippan 30 maj

Den 30 maj såg jag Southern Kings när de var förband åt Dan Baird & Homemade Sin på Norrehus i Klippan.

Jag hade aldrig sett Southern Kings tidigare och blev glatt överraskad flera gånger. De är ett bra rockband som uppenbarligen har mycket bra musiksmak med tanke på vilka låtar de spelade. Det var ett antal bra rocklåtar jag kände igen, men inte kan namnet på.

När sångaren Per Jansson sa "nu blir det gympa" tänkte jag först inte så mycket på det. Men det tog bara ett par toner innan jag nästan tappade hakan av överraskning. Det visade sig nämligen vara Workout av Tommy Conwell & the Young Rumblers. Det tog några sekunder innan jag hann få upp mobilen, men hann filma nästan hela låten. Jag har aldrig hört något annat band göra en cover av Tommy Conwell och nu för tiden är det inte så många som vet man han är. För 25 år sedan såg jag en helt magisk konsert med Tommy Conwell & the Young Rumblers på Mejeriet i Lund. Det är hundratals konserter senare fortfarande en av de bästa inomhuskonserter jag någonsin sett. Den avslutades med en sanslös version av Workout. Även Southern Kings gjorde en bra version av låten.

Men det var inte slut där. Lite senare kom nästa överraskning. Veckan tidigare hade jag för första gången sett Mike Peters från The Alarm live. Alarm har varit ett av mina största  favoritband i 30 år och Southern Kings valde även att spela en cover av deras låt Free Rock'n'roll.

Southern Kings
Per Jansson (Sång & gitarr)
Micke Gustavsson ( Gitarr)
Kalle Johansson (Bas)
Patrick ”Putte” Olsson (Trummor)


Workout




Inga kommentarer: