fredag 3 augusti 2012

Magisk releasespelning med Nilla Nielsen i Helsingborg


Den 15 juli såg jag en helt magisk releasespelning med Nilla Nielsen på Pålsjö Krog i Helsingborg. Jag har sett många bra konserter med Nilla, men detta är den allra bästa!

Releasespelningen var för Nillas nya skiva Så nära, som skulle släppas några dagar senare. Hela 200 personer hade kommit till Pålsjö Krog för att höra Nilla sjunga på svenska på hemmaplan.

Före spelningen var jag lite osäker. Det började med den segaste ljudtekniker jag sett och sedan kom regnet. Minuterna före spelningen slutade det dock regna och sedan blev det bara finare under hela kvällen. Ljudet var också mycket bra.

Det märktes verkligen att Nilla var glad att så många hade kommit. Hon sjöng bättre än någonsin och sprudlade av lycka och glädje på scenen.

Nilla öppnade med första singeln från nya plattan, Kommer inte att sova i natt. Det är en vacker kärlekslåt som spelats mycket på radion och bl a ligger på Popradions topplista för 7:e veckan i rad.


Därefter blev det lite mer tempo under Vänster och höger och Om jag var Gud för ikväll. Sedan den helt magnifika titellåten Så nära. Detta är tillsammans med Higher Ground den bästa låt Nilla har skrivit och den är otroligt bra även live.

Sedan blev det riktig rock'n'roll med Du gav mig Fantomenringen. En otroligt bra låt även det som verkligen växer live när Nilla spelar med hela sitt band. Jokke Pettersson, Walle Wahlgren och Alfred Andersson var även dom mycket bra denna kväll.

Precis som andra stora artister är Nilla Nielsen mycket bra även under mellansnacket. Inför senaste singeln Jag har sett det på Facebook pratade hon om avigsidorna med sociala medier.

Det var som sagt många i publiken men under den vackra Himmelen måste saknat sin ängel var det knäpptyst. Det ändrades direkt när den följdes av Håll mig, som är en svensk översättning av Nillas egen låt Found You. Eller som hon själv brukar säga "Kan Per Gessle göra en cover på sig själv kan väl även jag"...

Första setet avslutades med en låt på Skånska!!! En annorlunda kontaktannons var en av de låtar som uppskattades allra mest bland publiken.

I pausen sålde Nilla många skivor och spred glädje bland publiken. Det var många som ville passa på att prata med denna otroliga sångerska.

Andra setet började med Planktonlåten och Salt och därmed hade Nilla och hennes band spelat alla låtarna från nya skivan. Kvällen var däremot långtifrån slut. Nilla har ju skrivit många låtar tidigare och alla ville höra ännu mer.

Nilla fortsatte med den första låt hon skrev, The Girl You Used To Know (skriven till hennes pappa) och sedan de lysande The UFO Song (The Guinea Pig Song) och den största hiten Goldfish In A Bowl (som fanns med i soundtracket till filmen Hata Göteborg).

Efter Sima blev det plötsligt helt tyst... Strömmen hade gått. Men inte ens detta kunde stoppa denna fantastiska kväll. Jag passade på att ta lite foton av hela bandet på stranden.

När spelningen kom igång igen blev det fullt ös med You Should Know By Now och speciellt under Then You Said I Made You Feel Unfaithful.

Jag tycker munspel är det coolaste instrument som finns och Nilla är mycket bra på munspel (mycket bättre än hon ger sig själv credit för). Under Not Ready, som handlar om en inte helt lyckad dejt kommer så äntligen munspelet fram.

Konserten avslutas med Ain't Got Much, Liquid Gold och den suveräna Higher Ground och applåderna rungar. Även om Nilla spelat i flera timmar vill publiken höra ännu mer. Det blir extranummer i form av att Du gav mig Fantomenringen och Kommer inte att sova i natt spelas ytterligare en gång.

Micke på NPP Photo filmade hela den första delen av spelningen. Ett första smakprov finner ni längst ner (de övriga båda är mina videoklipp).

Releasespelningen är över, men efteråt sitter vi länge och pratar om denna fullständigt magiska kväll. Jag hoppas verkligen att många tar chansen att se Nilla live under sommaren och hösten. Så nära är den bästa skiva jag hört av en svensk sångerska och live växer låtarna ännu mer. Tack Nilla för en helt otrolig spelning! Du är verkligen bäst!!!

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)
Jokke Pettersson (gitarr, sång)
Walle Wahlgren (trummor, sång)
Alfred Andersson (bas)










Inga kommentarer: