lördag 15 februari 2014

Bröllop & dop i Skåne Tranås

Den 28 december gifte sig min syster Maria sig med Nicklas i Skåne Tranås kyrka. Dessutom var det dop för deras dotter Signe. Efteråt var det fest på Tranåsgården.

Min första uppgift för dagen var att hämta Maria och Cecilia på Salongen där det hade druckits ett och annat glas champagne. Jag hade också fått den stora äran att föra Maria fram till altaret, men precis när portarna skulle öppnas kom syrran på att hon glömt brudbuketten... det var bara att kasta sig i bilen, sladda lite i gruset utanför kyrkan och snabbt köra tillbaka till Tranåsgården och hämta den. Men det gick bra och sedan kunde bröllopet börja.

Det var en härlig dag och inte blev den sämre av att min goda vän Nilla Nielsen spelade och sjöng tillsammans med Jon Jarnsäter.

Maria var vacker och lycklig. Det var ett mycket fint bröllopet och det blev lite skratt när prästen sa till brudparet "Ni har ju kommit lite till åren..." (båda är 38). Brudparet var lite nervösa, men allt gick bra, de sa ja till varandra och kysstes. Nicklas heter numera också Hemgard i efternamn. Maria hade valt ut de låtar Nilla och Jon skulle spela. Det började med Nillas egna låt Så nära, som också är en av mina största favoriter och lite senare en cover av Kärleken förde oss samman (Ulf Lundell).

Efter bröllopet var det dags för Signes dop. Hon döptes till Signe Elisabeth Hemgard och protesterade högljutt mot de religiösa inslagen, men var glad och nöjd när Nilla sjöng Let Me Shine for You som är en väldigt fin låt. Det var första gången jag hörde den live.

På Tranåsgården stod bröllopsfesten. Maten var god, pajen var kall och snapsarna stora. Jag och min bror Mikael hade skrivit ett tal som vi skulle framföra tillsammans. Vi var förstås som alltid väldigt snälla och tog inte alls upp några pinsamheter Maria gjort genom åren. Det bara råkade slinka in något om utbytta tavelramar, flätor, borttagande av rynkor, tanklock och en konsert med Pedalens Pågar. Och det var bara min halva av talet...

Sedan var det dags för bröllopsvalsen. Maria och Nicklas hade valt Bruce Springsteens If I Should Fall Behind i valstempo. Nilla och Jon sjöng och spelade grymt. Extra kul att Nilla spelade så mycket munspel i låten - det gör inte ens Bruce :) Det var enda låten jag filmade under kvällen.

Det är inte så vanligt att jag dansar, men när syrran gifter sig får man skärpa sig och när kvällen var över hade jag dansat mer än jag sammanlagt gjort de sista 10 åren. Det märktes också dagarna efteråt då jag hade en rejäl träningsvärk...

Det hjälpte förstås till att det var härlig musik hela kvällen av Nilla och Jon. De spelade bl a Nillas egna låtar Kommer inte att sova i natt, Så nära, The UFO Song, En annorlunda kontaktannons, You Should Know By Now och Higher Ground.

Dessutom en rad covers, bl a Baby Can I Hold You (Chapman), Ironic (Morissette), You're Still Standin' There (Earle) och Because the Night (Springsteen).

Det var en jättekul dag med massor av vänner och familj, som avslutades med en rejäl fest. Dessutom blev det lite efterfest med whisky och brieost. Stort tack till Nilla och Jon för musiken!

Bröllop
Maria Hemgard (brud)
Nicklas Hemgard (brudgum, f d Andersson)
Cecilia Palmqvist (tärna)
Fredrik Persson (bestman)

Dop
Signe Elisabeth Hemgard (dopbarn)
Mikael Hemgard (fadder)
Nina Hemgard (fadder)
Jens Sassersson (fadder)
Linda Sassersson (fadder)

Musik
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)
Jon Jarnsäter (gitarr, sång)

Övriga
Niclas Nilsson (toastmaster)
Ronny Hansson (kyrkomarskalk)
Berit Lindgren (präst)
Irene Hermansson (kantor)


Inga kommentarer: